Sunday, August 21, 2011

Tiada Payung Emas untuk Wanita Bermadu


Renung renungkan dan selamat beramal.....

Di bawah  ini luahan seorang isteri yang suaminya bernikah lagi secara sorok-sorok.  Nikah pun boleh main ‘nyorok-nyorok’ juga.  Aduh… di mana kejantanan seorang lelaki jika dengan seorang isteri pun takut.  Namun itulah yang banyak berlaku dalam masyarakat hari ini.  Akibatnya poligami dipandang serong kerana perlaksanaannya yang agak menyerong.
Objektif poligami sebagai salah satu mekanisme mengatasi masalah sosial juga tidak dapat dimanfaatkan sepenuhnya.
“Bukan takut, tapi mahu jaga hati isteri…”
Mungkin ini alasan popular untuk menjustifikasi satu tindakan yang tidak begitu ‘gentleman’.
Oleh kerana sikap tidak ‘gentleman’ ini, seorang isteri kedua menuntut fasakh dari suaminya.
Apabila seorang suami mahu ‘main sorok-sorok’ berterusan, implikasinya ialah isteri kedua tidak mendapat giliran yang adil.  Bukan itu sahaja, si suami juga cuai dalam memberi nafkah.
“Sabarlah sayang… Abang tunggu masa yang sesuai untuk beritahu kakak”.
“Abang janji dalam tempoh 3 bulan untuk beritahu ‘kakak’.  Sekarang sudah 12 bulan, Abang masih takut berterus terang.  Kalau begitu, biar saya beritahu sendiri bahawa saya juga isteri kepada Abang”.
“Sayang, janganlah begitu.  Abang bimbang ‘kakak’ mengambil tindakan yang bukan-bukan nanti…”.
Pelbagai alasan diberi si suami.  Akhirnya isteri kedua menuntut fasakh. 
Bila begini akhir sebuah perkahwinan, maka poligami tidak menjadi usaha menyelamatkan golongan armalah, sebaliknya menambahkan lagi status janda di kalangan wanita.
Jika tidak dapat berlaku adil, maka bernikahlah seorang sahaja.  Itulah pesanan Allah sejak awal-awal lagi. 
Jika takut dilambung ombak, usah berumah di tepi pantai.
Sudahkah Allah dibawa berbincang sebelum bernikah lagi?  Jika mahu tahu kemampuan berlaku adil atau tidak, tanya Allah dulu melalui istikharah dan berbincang dengan mereka yang arif.
Poligami adalah medan untuk memimpin dengan adil antara isteri-isteri.  Jika berlaku aniaya kepada mana-mana isteri, maka isteri berhak keluar dari wilayah yang zalim tersebut.  Carilah keadilan dari Yang Maha Adil yakni Allah.  Wakil Allah di muka bumi ialah qadhi dan hakim yang menunaikan amanah.
Usah biarkan diri dianiayai kerana Allah jadikan kita sebagai insan merdeka dan mengharamkan kezaliman sesama kita.
Jika kita sendiri pernah menganiaya, maka anggaplah ia sebagai kaffarah dosa.  Salah satu bentuk isteri menganiaya suami ialah menolak ajakan suami melakukan hubungan intim atau tidak berhias di hadapan suami.
Nabi s.a.w berpesan agar mewar-warkan perkahwinan. 
Anas r.a. melaporkan:  Tatkala Rasulullah s.a.w melihat tanda inai pada Abdul Rahman bin ‘Auf, beliau bertanya, “Apa ini?”
Abdul Rahman menjawab,”Saya telah menikahi seorang wanita dengan mas kahwin emas seberat biji kurma.  Maka Rasulullah s.a.w mendoakan Abdul Rahman,

 “Moga-moga Allah memberkati kamu!  Adakanlah walimah walau dengan seekor kambing”.

Bab menambah isteri, cepat sahaja si suami menjawab, “Ini hukum Allah.  Ini sunnah …” dan bla..bla.. berbuih mulut ingat syariat dan ingat Nabi s.a.w.  Kenapa masa mahu bernikah lagi, tidak war-warkan pada isteri dan ahli keluarga yang lain.
Rasulullah mengamalkan perbincangan dengan isteri-isteri, kenapa sunnah berbincang dengan isteri ini tidak dituruti?
Jika benar mahu ikut sunnah Nabi, ikut semua; menundukkan pandangan, tidak ber’sms’ dengan wanita ajnabi tanpa urusan mustahak, tidak ber’couple’, membantu isteri di rumah, mendidik isteri dengan kelembutan dan ketegasan, bermesra dengan anak-anak, solat jemaah di masjid, solat tahajjud, berjuang di jalan Allah, menegakkan politik Islam, melaksana undang-undang Islam dan banyak lagi.
Kenapa memilih-milih dalam menurut sunnah Nabi s.a.w?
Seseorang yang baik niatnya dan betul caranya, biasanya tidak akan takut pada manusia sekelilingnya dan sanggup berdepan dengan risiko.  Jika berlaku sebaliknya, maka ada perkara yang perlu diwaspada.  Ia menzahirkan ‘jiwa kecil’ si suami yang berangan-angan besar.
Jika lelaki mahu menegakkan hak dirinya bernikah ramai yang hukum asalnya harus, maka mereka harus sedar hak-hak ALlah yang lebih besar terhadap diri mereka bertaraf wajib yakni menyuruh ummat berbuat maaruf dan mencegah dari kemungkaran.
Untuk kes seperti di bawah ini, menjadi tanggungjawab suami memohon kepada Allah agar dikurangkan sifat cemburu si isteri.  Pimpinan berbentuk spiritual begini amat-amat berharga buat seorang isteri yang mempunyai 9 emosi dan 1 rasional.   Suami juga harus memohon maaf kerana tidak cuba bikin apa yang dicakapkan, “hanya awak di hati saya”.  Berbohong dan tidak menepati janji merupakan salah satu sifat munafik.  Bab bercakap sahaja, si suami telah gagal menurut sunnah Nabi s.a.w yang terkenal sebagai seorang yang bercakap benar walaupun semasa bergurau.
Jika akhlak Rasulullah s.aw tidak menjadi ikutan, maka dengan akhlak siapa mahu dipimpin isteri-isteri?
Petikan entry bertajuk. “Hiburan Untuk Mereka yang Putus Tunang/Diceraikan/Kematian Pasangan
Lamaran Rasulullah s.a.w itu tidak segera diterimanya. Ummu Salamah mengungkapkan kata-kata, “Sesungguhnya saya seorang wanita yang telah berusia. Saya juga memiliki anak-anak yatim dan saya seorang yang sangat cemburu. Sedangkan anda wahai Rasulullah, memiliki ramai isteri.”
Rasulullah s.a.w lalu berkata, “Adapun tentang sifat cemburu itu, maka Allah akan menghilangkannya. Adapun usia yang telah tua, sesungguhnya saya lebih tua darimu. Manakala anak-anak yatimmu, maka itu menjadi tanggungan Allah dan Rasul-Nya.”
Melalui kisah ini, dapat dilihat bahawa Rasulullah berdoa kepada Allah agar Ummu Salamah dihilangkan sifat cemburunya.   Rasulullah memainkan peranan sebagai pemimpin akal, emosi dan spiritual isteri-isterinya.
Rasulullah tidak cepat menggunakan rasional, “ini hukum Allah” tanpa cuba memahami apa yang dibimbangkan oleh Ummu Salamah.
Rasulullah fokus kepada ‘point’ yang disebutkan oleh Ummu Salamah yakni tentang usianya, anak-anaknya dan sifat cemburunya.

Nukilan asal oleh
Ummu Abbas
18 Safar 1431H
2 Februari 2010

No comments:

Post a Comment